Lesvorm: Qigong

Mindfulness. Een begrip waar de laatste tijd steeds meer belangstelling voor ontstaat. Maar eigenlijk is ‘mindfull’ bewegen niet iets nieuws. In China doen ze hier al 4000 jaar aan en noemen het Chi kung of Qigong. Na de introductie van yoga uit India in de jaren 60 en 70 wint Qigong steeds meer aan bekendheid en populariteit. Chi staat voor het Chinese concept van levensenergie; Kung betekent zoveel als “de kunst” of “vaardigheid”. Qigong kun je dus vertalen als “het beheersen van en werken met levensenergie”.

Tijdens de mooie zachte bewegingen, die alle gewrichten en spieren intensief maar rustig trainen, gaat de aandacht naar het ontspannen van het lichaam, en het voelen en bewegen van de gebieden waar zich belangrijke punten ( acupunctuur ) of banen bevinden ( meridianen). Qigong oefeningen worden meestal in een vastgestelde volgorde gedaan, dus zelfs als je alléén beweegt, komt de activering van het energiesysteem vanzelf tot stand.

EEN QIGONG LES BESTAAT UIT:

• Stretchen. Om de chi stroom op gang te brengen, is het zaak alle energiekanalen te openen. Vandaar dat eerst alle gewrichten met zachte en ronde bewegingen worden gestrekt en inwendig gemasseerd.
• Basistechnieken: Zodra het lichaam opgewarmd is, wordt er beurtelings aandacht geschonken aan ondersteunende oefeningen voor een betere balans, coördinatie, kracht en interne verbindingen. Hierdoor leer je je lichaam als een geheel te bewegen: ‘moving as one’.
• Qigong. Een sessie bestaat veelal uit 4 tot 5 bewegingen die cyclisch worden uitgevoerd. De eerste paar keer volgt een instructie en daarna ga je met de aandacht naar binnen om de beweging op steeds diepere niveaus in jezelf te ervaren. Doel is om de beweging met steeds minder spierspanning uit te voeren om uiteindelijk zelf te ervaren hoe je puur met intentie (of mindfulness) de chi in beweging zet.

DE VOORDELEN VAN QIGONG:

• Om stress en spanning te verminderen
• Ter ondersteuning van een therapie
• Ter bevordering van de gezondheid
• Ter ondersteuning van sporters
• Ter ondersteuning van krijgskunsten

DE EFFECTEN DIE JE BINNEN EEN AANTAL WEKEN KUNT ERVAREN:

• Een beter slaappatroon
• Je voelt je meer ontspannen
• Het geeft je een grotere kracht
• Een betere conditie
• Je voelt je vitaler en opgewekter
• Je bent meer in balans
• Een groter concentratie vermogen
• Je voelt je zelfverzekerder

Wilt u nog meer informatie? Dan kunt u terecht op de website van onze instructeur Norbert Reinderman:
http://www.sungdao.org

Benieuwd naar de les? Een proefles is altijd gratis. U kunt zich opgeven bij de balie, via de telefoon (0223-623742) of e-mail (info@fysioentrainingdelinie.nl).

< Terug naar lesvormenoverzicht