Qigong

Mindfulness is een begrip waar de laatste tijd steeds meer belangstelling voor ontstaat, maar eigenlijk is ‘mindfull’ bewegen helemaal niet nieuw. In China doen ze hier al 4000 jaar aan en noemen ze het Chi kung of Qigong.  Chi staat voor het Chinese concept van levensenergie en Kung betekent zoveel als “de kunst” of “vaardigheid”. Qigong kun je dus vertalen als “het beheersen van en werken met levensenergie”. Na de introductie van yoga uit India in de jaren ’60 en ’70, wint Qigong steeds meer aan bekendheid en populariteit.

Tijdens de mooie zachte bewegingen, die alle gewrichten en spieren intensief maar rustig trainen, gaat de aandacht naar het ontspannen van het lichaam en het voelen en bewegen van de gebieden, waar zich belangrijke punten of banen bevinden. De oefeningen worden meestal in een vastgestelde volgorde gedaan, dus zelfs als je alléén beweegt, komt de activering van het energiesysteem vanzelf tot stand.

EEN QIGONG LES BESTAAT UIT:

• Stretchen. Om de chi-stroom op gang te brengen, is het zaak alle energiekanalen te openen. Vandaar dat eerst alle gewrichten met zachte en ronde bewegingen worden gestrekt en inwendig worden gemasseerd.
• Basistechnieken: Zodra het lichaam opgewarmd is, wordt er beurtelings aandacht geschonken aan ondersteunende oefeningen voor een betere balans, coördinatie, kracht en interne verbindingen. Hierdoor leer je je lichaam als een geheel te bewegen: ‘moving as one’.
• Qigong. Een sessie bestaat veelal uit 4 tot 5 bewegingen die cyclisch worden uitgevoerd. De eerste paar keer volgt een instructie en daarna ga je met de aandacht naar binnen om de beweging op steeds diepere niveaus in jezelf te ervaren. Doel is om de beweging met steeds minder spierspanning uit te voeren om uiteindelijk zelf te ervaren hoe je puur met intentie (of mindfulness) de chi in beweging zet.

Qigong is geschikt voor:

• het verminderen van stress en spanning
• ter ondersteuning van een therapie
• perfect te combineren en ondersteunen van andere sporten
• het verbeteren van je gezondheid!

DOE AAN QIGONG EN ERVAAR AL BINNEN EEN PAAR WEKEN DEZE EFFECTEN:

• Slaap beter!
• Voel je meer ontspannen!
• Voel je krachtiger
• Wees meer in balans.
• Je voelt je vitaler en opgewekter
• Je bent meer in balans
• Ervaar een groter concentratievermogen!
• En: voel je zelfverzekerder!

Wilt u nog meer informatie? Dan kunt u terecht op de website van onze instructeur Norbert Reinderman:
http://www.sungdao.nl

Benieuwd naar de les? Een proefles is altijd gratis. U kunt zich opgeven bij de balie, via de telefoon (0223-623742) of e-mail (info@fysioentrainingdelinie.nl).

< Terug naar lesvormenoverzicht