Vijf simpele tips om te ontspannen

Ontspannen met een goed boek

Hoe belangrijk is ontspannen voor een gezonde leefstijl? Heel belangrijk! De afgelopen weken heeft onze leefstijlcoach Carla Hopman in verschillende artikelen verteld over de dingen die een rol spelen bij een gezonde leefstijl en waar zij u over kan adviseren.

Lees ook:

1. Beweeg meer met de hulp van een leefstijlcoach!
2. Stop met roken met de hulp van een leefstijlcoach
3. Alcoholgebruik in een gezonde leefstijl
4. Eet gezond!

Deze week vertelt ze ons meer over het belang van ontspannen.

Dit is het laatste artikel uit deze reeks, maar natuurlijk niet het laatste over een gezonde leefstijl. Houd onze website of Facebook-pagina in de gaten voor toekomstige artikelen.

De effecten van stress op het lichaam


We hebben allemaal wel eens het opgejaagde gevoel van stress ervaren. Met een beetje stress is niets mis, dat kan u zelfs motiveren en er voor zorgen dat er dingen worden gedaan, maar langdurige stress heeft een zeer negatief effect op uw gezondheid. Wanneer u teveel stress ervaart, maakt u teveel van het stresshormoon cortisol aan. Uw lichaam moet hard werken om dit af te breken. Langdurige stress kan zorgen voor allerlei lichamelijke klachten. Hoofdpijn, depressie, vermoeidheid en hart- en vaatziekten kunnen bijvoorbeeld allemaal een gevolg zijn van langdurige stress. Het is dus heel belangrijk om de hoeveelheid stress zoveel mogelijk te beperken. Hoe u dat doet? Door actief ontspanningsmomenten in te plannen.

Wat is ontspannen?


Het kan per persoon verschillen hoe men het liefst en het best ontspant. Een avondje op de bank voor de televisie of met een goed boek kan voor de één heel ontspannend zijn en de ander gaat het liefst naar buiten voor een frisse wandeling. Belangrijk is dat u het gevoel van ontspannen zijn ervaart. Als u ontspannen bent dan heeft u een rustige ademhaling, rustige hartslag en een rustige geest. U bent niet bezig met morgen, maar leeft in het moment. Dit geeft een fijn gevoel en draagt bij aan uw gezondheid. Het is essentieel voor uw gezondheid om uw lichaam de tijd te geven om te rusten. 

Een strandwandeling: ideaal om te ontspannen
Een strandwandeling: ideaal om te ontspannen

Meer ontspannen in vijf stappen

In het moderne leven worden we constant geprikkeld en geacht “aan” te staan. Hoe zorgt u er voor dat u, ook met een druk leven, genoeg ontspant? Hier vijf makkelijke tips die u meteen kunt toepassen:

  • Let eens op uw ademhaling. Is deze gejaagd? Oppervlakkig? Bent u zo gespannen bezig dat u uw adem ongemerkt inhoudt? Probeer deze dan rustiger te krijgen. Adem een keer diep in door uw neus, houd uw adem drie tellen in en blaas rustig door de mond uit. Herhaal dit tien keer of een minuut lang. De ademhaling heeft ontzettend veel invloed op uw lichaam en door deze te kalmeren, zult u zich ook ontspannender voelen. Ideaal tijdens spannende momenten, maar dit kunt u bijvoorbeeld ook doen voor het slapen gaan. 
  • Over slaap gesproken: probeer er voor te zorgen dat u écht genoeg slaap krijgt. Uw lichaam en geest heeft immers ook hersteltijd nodig. Dit is essentieel voor een gezonde leefstijl. Voor een volwassen persoon wordt aangeraden om minstens 7-8 uur slaap te halen per etmaal. 

Een volwassen persoon wordt aangeraden om minstens 7-8 uur slaap te halen per etmaal.

  • Vind een activiteit waarbij u even “uit uw hoofd” bent. Denk bijvoorbeeld aan sporten (zoals bijvoorbeeld onze les Body & Mind!) of aan een leuke hobby. Alles is goed, zolang u maar geen tijd heeft om tegelijkertijd met mentale boodschappenlijstjes bezig te zijn. Maak hier ook écht tijd voor vrij in uw agenda.
  • Een hele makkelijke tip: kijk eens op uw smartphone welke alerts u kunt uitzetten. Is het echt nodig dat u een piepje hoort wanneer iemand een berichtje bij u achterlaat op facebook of wanneer iemand een foto van u leuk vindt op instagram? Of die Whatsapp-groep, met tien of twintig berichten per dag? Eigenlijk niet. Ongemerkt zijn dit allemaal prikkels waar u beter zonder kunt. Slimmer is het om hier vaste momenten op de dag voor te vinden waarop u deze apps checkt.
De natuur heeft een positief effect op uw brein en zorgt voor ontspanning

  • Ploft u ‘s avonds na een lange werkdag het liefst neer op de bank? Kies er eens voor om een avondwandeling te maken. U zult zien dat u niet alleen met nieuwe energie terugkomt, maar ook helemaal ontspannen bent. Probeer uw wandeling zo te plannen dat u wat natuur tegenkomt onderweg. De natuur (een park, een bos, de zee) heeft een positief effect op uw brein en zorgt voor ontspanning.

Mijn rol als leefstijlcoach

Wilt u meer ontspannen en gezond leven, maar kunt u daar wel wat hulp bij gebruiken? Maak dan eens een afspraak voor een consult. Tijdens een consult bespreken we hoe ik u kan begeleiden naar een gezonde leefstijl. De mate waarin u ontspant speelt hierin, naast alle andere factoren, een belangrijke rol. Samen kijken we of u genoeg ontspant en hoe u meer ontspanning aan uw leven zou kunnen toevoegen.

Interesse?
Herken jij jezelf in bovenstaand verhaal en heb je interesse in leefstijlcoaching? Neem dan contact met ons op voor een oriënterend gesprek.