Sporten voor ouderen

Sporten voor ouderen

Achter de geraniums zitten? Nee! Kom sporten! Bewegen is goed voor iedereen, juist óók voor ouderen. Waarom? Hierom:

Waarom bewegen belangrijk is voor ouderen

  1. Voldoende bewegen zorgt er voor dat u soepel blijft en de dagelijkse dingen wat makkelijker blijven gaan. Denk aan boodschappen doen, klussen, een stukje lopen, fietsen… Eigenlijk alles waarbij u uw lichaam gebruikt. Op deze manier blijft u langer zelfredzaam.
  2. Bewegen zorgt er voor dat het verouderingsproces geremd wordt. Zo is het goed voor uw hart, uw spieren en botten, lijkt het uw risico op sommige ziektes te verlagen en kan het helpen bij het het verlichten van pijnklachten.  
  3. Trainen is goed voor uw mentale gezondheid én uw brein!

Wilt u meer informatie over wat bewegen voor uw brein doet? Wellicht vindt u dit filmpje interessant van Prof. Dr. Erik Scherder, een Nederlandse hoogleraar neuropsychologie die verbonden is aan de Vrije Universiteit (VU).

Waar u op moet letten

Wilt u beginnen met trainen en bent u al iets ouder? Dan is het extra belangrijk dat u een geschikte sport kiest met de intensiteit die bij uw lijf past. Fitness is hiervoor zeer geschikt, omdat de zwaarte van de oefeningen aangepast kunnen worden. Een fitnessinstructeur kan u hierbij ondersteunen en adviseren. Tijdens een intake vraagt hij of zij naar hoe het met u gaat (Heeft u blessures? Relevante ziektes?) en aan de hand daarvan wordt er, samen met u, een trainingsschema gemaakt dat bij u past. Wij vinden het zeer belangrijk dat u op een verantwoorde manier aan de slag gaat.

Trainingen voor ouderen bij De Linie

Bij De Linie in Den Helder hebben wij verschillende opties voor ouderen die bij ons willen komen trainen.

Seniorenfit

Zo kunt u mee doen met de Seniorenfit, een groep waarin we, onder begeleiding van één van onze instructeuren, een gezamenlijke warming-up en cooling-down doen en in de tussentijd met een individueel trainingsschema aan de slag gaan. In een groep trainen zorgt er niet alleen voor dat u elkaar kunt motiveren, maar het is ook nog eens heel gezellig! Na de training kunt u altijd aanschuiven voor een kopje koffie.

Klinkt goed? U kunt Seniorenfit altijd een keer komen proberen om te kijken of dit iets voor u is. Belangrijk is wel dat u van te voren contact met ons zoekt, zodat de instructeur u goed kan begeleiden en u geen blessures oploopt. Verantwoord trainen staat voorop!

Valpreventie/belastbaarheidstraining

Even snel opstaan vanuit de stoel om vlug wat te pakken en dan gebeurt het… Het is snel gegaan, maar u ligt op de grond. Dit willen we natuurlijk voorkomen! Met onze valpreventatie/belastbaarheidstraining werken wij met u aan uw spierkracht, stabiliteit en uithoudingsvermogen. Met deze training zult u zult bewegen met meer vertrouwen. Alle leeftijden zijn welkom. En hoewel er op de video alleen dames te zien zijn, is er natuurlijk ook plaats voor heren. Neem contact met ons op voor meer informatie over valpreventie.

Op eigen houtje trainen

Bent u al iets ouder en wilt u op eigen houtje bij ons in de trainingszaal aan de slag? Ook geen probleem natuurlijk. Tijdens een intake-gesprek kunt u samen met een fitnessinstructeur een trainingsschema opstellen waarbij we kijken naar wat u kan en de doelen die u wenst te behalen.

 Aan de hand van uw lichamelijke gesteldheid kan het een goede optie zijn om te bewegen onder begeleiding (als u niet meer zo goed ter been bent bijvoorbeeld). Neem contact met ons op en vraag naar de mogelijkheden.

Heeft u vragen over trainen bij De Linie? Bel ons op 0223-623742, mail (info@fysioentrainingdelinie.nl) of kom gezellig bij ons langs aan de balie en dan helpen wij u graag.

Fysiotherapie en Trainingscentrum De Linie
Sportlaan 32, 
1782 ND
Den Helder