Heeft u last van een stekende, krampende pijn in uw benen, meestal in uw kuiten? Komt deze pijn opzetten bij het lopen en stopt het zodra u stil staat? Voelen uw benen zwaar en vermoeid aan? Kunt u steeds minder ver lopen? Dan zou het kunnen dat u last heeft van claudicatio intermittens, in de volksmond ook wel etalagebenen genoemd. Volgens de laatste onderzoeken heeft 1 op de 5 volwassenen (ouder dan 50 jaar) last van deze ouderdomsziekte. Looptherapie is één van de effectiefste manieren om de pijn te verminderen en weer soepeler te kunnen bewegen.

Wat zijn etalagebenen precies?

Etalagebenen is een vaataandoening, waarbij de slagaderen in uw been door slagaderverkalking zijn vernauwd. Daardoor is er minder bloedtoevoer naar de beenspieren en krijgen die minder zuurstof. Dit geeft pijnklachten bij het lopen. Dagelijkse activiteiten thuis, op het werk en in het sociale leven zijn daardoor soms lastig te vol te houden.

Om deze pijn te vermijden, gaat u minder bewegen en op een minder efficiënte manier lopen. Dit kost niet alleen extra energie, maar ook extra zuurstof, waardoor u nog vermoeider raakt. Ook kan dat er voor zorgen dat u blessures krijgt, waardoor u misschien langdurig niet kunt bewegen.

Looptherapie

Diagnose

Als u denkt dat u last heeft van etalagebenen, dan is het verstandig om met uw klachten naar de huisarts te gaan. De huisarts kan u vervolgens diagnosticeren of doorverwijzen naar een vaatchirurg. Met de diagnose claudicatio intermittens van de huisarts en/of vaatchirurg en een doorverwijzing naar een fysiotherapeut, kunt u vervolgens bij ons terecht voor looptherapie gericht op etalagebenen.

Looptherapie

Uit onderzoek blijkt dat er goede resultaten worden behaald als u onder begeleiding aan de slag gaat met looptherapie. Tijdens de looptherapie wordt er gewerkt aan de loop-techniek, de lichamelijke conditie en hoe u leert omgaan met de pijn. Een van de doelen is om uw loopafstand te vergroten, met zo min mogelijk pijnklachten.

Naast de looptherapie is het heel belangrijk dat u zelf ook tijd maakt om een wandeling te maken. Ook kan het helpen om gezonder te gaan leven, door niet alleen meer te gaan bewegen, maar bijvoorbeeld te stoppen met roken of meer te ontspannen.

Bent u gediagnosticeerd met claudicatio intermittens (etalagebenen) en wilt u starten met gesuperviseerde looptherapie? Bij Fysiotherapie De Linie in Den Helder beschikken wij over een gecertificeerd ClaudicatioNet fysiotherapeut. Deze fysiotherapeut is iemand die extra geschoold in de begeleiding van mensen met etalagebenen. Een afspraak maken kan op verwijzing van de huisarts en/of de vaatchirurg.

Fysiotherapie en Trainingscentrum De Linie
Sportlaan 32