Veel mensen maken goede voornemens wanneer het nieuwe jaar zich aandient. Stoppen met roken, gezonder eten, meer sporten… Je kent ze vast wel. Misschien heb je zelf ook wel een goed voornemen voor 2018 gemaakt, zoals twee keer per week naar de sportschool gaan of wat vaker een spinningles volgen. De eerste maand van het jaar is inmiddels voorbij en dat is het perfecte moment om te evalueren hoe het gaat met dat goede voornemen. Hoe zorg je er voor dat je van dat goede voornemen een mooie gewoonte maakt?

1. Denk na over je motivatie
Als je voor jezelf weet waarom je iets wilt gaan doen, dan kun je dat gebruiken om jezelf te motiveren op momenten dat je er echt even geen zin in hebt. Waarom wil je naar de sportschool? Niet omdat het MOET, maar waarschijnlijk omdat je graag lekker in je vel zit en zo gezond mogelijk wilt zijn. Wanneer je van jezelf weet dat je graag een gezond(er) lijf wilt hebben en dat een sportschoolbezoek daar aan bijdraagt, helpt dat al een heleboel (zeker als je twijfelt tussen wéér een avondje bankhangen of toch te gaan sporten).

2. Zorg ervoor dat je iets leuks doet
Het klinkt natuurlijk heel erg voor de hand liggend, maar het is nu eenmaal waar: wanneer je iets doet wat je leuk vindt, dan is het veel makkelijker om het vol te houden. Als je bij ons komt sporten helpen we je graag met dat vraagstuk. We hebben verschillende lessen die je gratis kunt uitproberen (van spinning tot Body & Mind, en ook dansen bij Sh’bam!) en ook in de fitnesszaal is er heel wat variatie te vinden. Onze fitnessinstructeurs helpen je graag bij het maken van een uitdagend en leuk trainingsschema.

3. Maak het onderdeel van je routine
Een nieuwe gewoonte creëren duurt volgens onderzoek gemiddeld 2 maanden (tenzij je iets iedere dag doet: dan kan het binnen 3 weken al gepiept zijn). Oftewel: als je twee maanden lang iedere maandagavond gaat sporten, dan zal het die derde maand bijna vanzelf gaan. Althans, het zal in ieder geval een stuk makkelijker gaan. Kies daarom bijvoorbeeld een vaste ochtend/middag/avond uit (als dat kan) en maak het zo onderdeel van je vaste routine. Op die manier verlaag je voor jezelf weer de drempel.

4. Maak het jezelf zo makkelijk mogelijk
Je bent bezig met het creëren van een nieuwe routine en dan is het fijn als je jezelf (vooral in het begin) een handje helpt. Maak het jezelf daarom makkelijk. Eet goed, leg je spullen alvast klaar, pak toch de auto als je geen zin hebt om te fietsen en maak bijvoorbeeld een fijne playlist met muziek voor tijdens het fitnessen. Train je in de zaal? Houd dan je telefoon bij de hand zodat je makkelijk je schema kunt opzoeken (onze instructeurs zetten die voor jou in Virtuagym). O ja, en een sportbuddy zoeken is ook een hele goede tip, want als je het sporten ook nog eens gezellig vind dan is dat helemaal mooi meegenomen. Die sportbuddy kan jou tegelijkertijd motiveren om die dag tóch gezellig te gaan sporten, als je het zelf even niet ziet zitten.

5. Een dag niet gelukt? Geef het niet op!
Is het een keer niet gelukt om te gaan sporten? Dan is het vooral belangrijk dat je het niet meteen opgeeft. Houd de moed er in, want vandaag zegt helemaal niets over morgen (of over volgende week). Ga jezelf niet negatief toespreken, maar besluit gewoon dat je de volgende keer weer een kans hebt. En lukt het een keer niet om je hele trainingsschema te volbrengen? Dat is natuurlijk absoluut geen ramp. Je bent toch gegaan en hebt weer wat gedaan. Een schouderklopje voor jezelf!

6. Change it up!
Merk je na een tijdje dat je het saai begint te vinden of dat je weer met (lichte) tegenzin naar de sportschool vertrekt? Dan is het misschien tijd om weer eens wat variatie in je sportroutine aan te brengen. Zoek balans in de lessen die je volgt (Body & Mind kan prima samen met een les zoals spinning, zij ondersteunen elkaar zelfs), probeer bijvoorbeeld (gratis) een nieuwe les of maak een afspraak met één van onze instructeurs. Dan maken ze samen met jou een nieuwe uitdagend trainingsschema.

Er zijn uiteraard nog veel meer goede tips te bedenken. Sommige mensen raken gemotiveerd wanneer ze in een fitness-app hun vorderingen bij kunnen houden (zoals bijvoorbeeld in het programma dat wij al onze leden aanbieden, namelijk Virtuagym) of wanneer ze een wedstrijd in het vooruitzicht houden. Uiteindelijk moet je vooral vinden wat voor jou het beste werkt. Dan zul je zien dat een goed voornemen vrij snel een gewoonte kan worden!

Goede voornemens kun je natuurlijk het hele jaar door bedenken en gewoontes kun je jezelf op ieder moment aanleren. Wil jij fit worden? Wij helpen je graag! Het maakt niet uit hoe sportief je (al) bent of als je nog niet precies weet wat je wilt gaan doen. Wij adviseren je graag over alle verschillende mogelijkheden. Kamp je met blessures (of andere lichamelijke klachten) en weerhoudt dat je er van om te gaan bewegen? Ook onze fysiotherapeuten staan voor je klaar met deskundig advies.

Klik hier om te lezen hoe het werkt als je lid wilt worden van ons sportcentrum.

Meer informatie? Je kunt ons bereiken op 0223-623742 en via info@fysioentrainingdelinie.nl, of breng aan bezoek bij ons aan de balie.
Ons adres:
Fysiotherapie en Trainingscentrum De Linie
Sportlaan 32
1781 DD Den Helder